Головна Оголошення Новини Нормативно-правова база АКТУАЛЬНО Доступ до публічної інформації Звернення громадян

Інклюзивна освіта на Миколаївщині

 

 Для забезпечення якісними освітніми послугами дітей з особливими освітніми потребами в області функціонують 10 спеціальних шкіл (8 - для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, 1 - для дітей з порушеннями слуху, 1 - для дітей з порушеннями мовлення), в яких станом на листопад 2025 року навчаються  1232 дітей. З них  - 437 вихованців проживає та утримується на пансіоні.

Крім того у Миколаївській громаді функціонує спеціальна школа для дітей з порушеннями зору Миколаївської міської ради.
Продовжується впровадження інклюзивного навчання в закладах освіти на різних рівнях освіти, зокрема під час здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.
Забезпечується здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами з урахуванням їх потреб та можливостей. 
За даними відділів освіти в області у 49 громадах (93 %) створено інклюзивні групи та класи для дітей з особливими освітніми потребами.
Станом на грудень 2025 року інклюзивним навчанням у Миколаївській області охоплено 2080 дітей з особливими освітніми потребами. Функціонує 285 інклюзивних груп ЗДО, в яких здобувають освіту 555 вихованців з ООП. У     1027 інклюзивних класах ЗЗСО здобувають освіту 1525 учнів з ООП.
У 119 спеціальних групах ЗДО виховуються 1417 дітей.
У 31 спеціальному класі ЗЗСО, що функціонують, здобувають освіту 280 учнів. 521 учень з особливими освітніми потребами отримує освіту за педагогічним патронажем. 180 учнів з особливими освітніми потребами продовжують перебувати за кордоном.
 
Заклади освіти Миколаївської області забезпечують повне охоплення навчанням усіх дітей шкільного віку, гарантуючи рівний доступ до якісної освіти, зокрема дітям з родин трудових мігрантів.
 
За інформацію начальників управлінь, відділів освіти міських, селищних, сільських рад станом на сьогодні 556 закладів дошкільної та загальної середньої освіти обладнано пандусами, підіймальними платформами – 25, поручнями з обох боків – 332, кнопками виклику – 201, вказівками альтернативного входу – 230, тактильними дошками – 35, контрастними обмежувальними смугами на сходах – 345, контрастними рельєфними лініями в пішохідних зонах – 69, звуковими сигналізаторами – 26, сигнальними лампочками – 56, універсальними кабінами в туалетах для користування дітьми з інвалідністю – 92, ліфти – 2.
    

Станом на сьогодні 13 об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту закладів освіти обласного підпорядкування облаштовано пандусами, поручнями з обох боків – 7, підіймальними платформами – 3, контрастними обмежувальними смугами на сходах – 11, сигнальними лампочками – 7, універсальними кабінами для осіб з інвалідністю – 4.  

Згідно з вимогами Державних будівельних норм України для потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення у закладах професійної (професійно-технічноїї) освіти встоновлено: зовнішні пандуси - 19 закладів; внутрішні пандуси - 2 заклади; вхідні двері відповідної ширини -13 закладів; облаштована туалетна кімната - 2 заклади. 7 закладів професійної (професійно-технічної) освіти мають безперешкодний доступ до споруд цивільного захисту для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

 ВІДДІЛ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ОБЛАСНОГО ПІДПОРЯДКУВАННЯ ТА ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ 

Демиденко Тетяна Анатоліївна - начальник відділу - (0512) 37 92 99

Калашник Ольга Павлівна - головний спеціаліст  - (0512) 37 92 99

Чайка Тетяна Миколаївна - головний спеціаліст  -  (0512)  37 92 99  

Зуйченко Роман Володимирович –  головний спеціаліст  -  (0512)  37 92 99[email protected]    

 

"УКРАЇНА. ІНКЛЮЗІЯ." Система автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів". Для зручності батьків дітей з особливими освітніми потребами введено в дію сучасний мобільний застосунок АС «ІРЦ», який розміщено для загального доступу на PlayMarket і AppStore. (https://cutt.ly/xkqDUyEhttps://cutt.ly/fkqDiyv)

 

 Як і коли батьки можуть звернутися до інклюзивно-ресурсних центрів (далі - ІРЦ)  

  Батьки можуть отримати консультацію фахівців ІРЦ за власним бажанням, рекомендацією лікарів, порад педагогів, соціальних працівників, психологів чи вихователів.

Чи потрібне направлення до ІРЦ та до якого саме ІРЦ звертатися?

  Кожен з батьків дитини (у разі потреби), в тому числі і з особливими освітніми потребами ( далі - ООП) , віком від 2 до 18 років, може звернутися за консультацією або ж допомогою до фахівців ІРЦ за місцем проживання з метою отримання якісних освітніх послуг у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших навчальних закладах.

  ІРЦ надає послуги дітям з ООП, які проживають (навчаються) у відповідній об’єднаній територіальній громаді (районі), місті (районі міста) за умови надання письмової заяви батьків (одного з батьків) або законних представників дитини (додаток 1) та/або її особистої заяви щодо проведення комплексної оцінки, а також надання письмової згоди на обробку персональних даних дитини (додаток 2).

  Центр проводить комплексну оцінку не пізніше, ніж протягом місяця з моменту подання письмової заяви батьків (одного з батьків) або законних представників та/або її особистої заяви (для дітей віком від 16 до 18 років) щодо проведення комплексної оцінки розвитку дитини.

У разі відсутності ІРЦ у відповідній об’єднаній територіальній громаді (районі), місті (районі міста) за місцем проживання (навчання) дитини батьки (один з батьків) або законні представники мають право звернутися до найближчого ІРЦ.

У Миколаївській області створено 24 ІРЦ (додаток 3).

Електронна подача заявки до ІРЦ  

З метою підвищення ефективності діяльності ІРЦ у 2019 році запроваджено систему автоматизації роботи ІРЦ. За допомогою системи автоматизації ІРЦ батьки можуть:

- подати заяву до ІРЦ в електронному вигляді, не виходячи з дому;

- отримати запрошення на проходження комплексної оцінки розвитку дитини (адреса, дата, час);

- зберігати заяву та висновок в електронному вигляді.

Для того, щоб подати заявку до ІРЦ через автоматизовану систему, батькам необхідно:

1) перейти на сайт http://ircenter.gov.ua/, знайти необхідний заклад та натиснути кнопку «Зареєструватися». Якщо батьки зареєстровані то перейти до пункту 3;

2) заповнити необхідні поля, виділені жирним шрифтом: e-mail, прізвище, ім'я, по-батькові (за наявності), тип (батько, мати, представник), паспортні дані (серія, номер, дата видачі, ким виданий), населений пункт, вулиця, будинок, квартира. На вказану батьками електронну пошту прийде логін та пароль для входу на сайт;

3) на сторінці потрібного ІРЦ необхідно вказати надісланий батькам на електронну пошту логін, пароль та натиснути «Увійти»;

4) для створення заявки на прийом до ІРЦ натиснути «Додати», обирати ІРЦ, вказавши регіон та потрібний ІРЦ, натиснути «Далі». На наступному кроці «Подання заявки» заповнити поля: населений пункт, заклад освіти, в якому навчається дитина, та мета проведення комплексної оцінки. Далі необхідно заповнити дані про дитину, заповнивши поля: прізвище, ім'я, по-батькові, дата народження, свідоцтво про народження (серія, номер, дата видачі), за наявності - паспортні дані (серія, номер, дата видачі, ким виданий). Натиснути «Зберегти»;

5) перелік заявок можна переглянути на сторінці «Заявки»;

6) на сторінці «Календар» з’явиться інформація, щодо дати та часу зустрічі в ІРЦ.

Первинний прийом батьків та дітей, у тому числі з ООП у ІРЦ  

Первинний прийом батьків (одного з батьків) або законних представників дитини в ІРЦ проводить психолог, який визначає час та дату проведення комплексної оцінки та встановлює наявність таких документів:- документ, що посвідчує особу батьків (одного з батьків) або законних представників (паспорт громадянина України);

- свідоцтво про народження дитини;

-індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності);

- форма первинної облікової документації № 112/0 «Історія розвитку дитини», затверджена Міністерством охорони здоров'я України;

- довідка від дитячого лікаря-психіатра (у разі потреби).

Якщо дитина з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну, загальну середню або професійно-технічну освіту, до заяви можуть додаватися:

1.Психолого-педагогічна характеристика дитини із зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена відповідним педагогічним працівником та затверджена керівником відповідного навчального закладу.

2.Зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень, малюнки.

3. Документи щодо додаткових обстежень дитини.

При повторному зверненні дитини з особливими освітніми потребами до центру подаються:

1.Попередні рекомендації  щодо проведення комплексної оцінки.

2.Висновок відповідних фахівців щодо результатів надання психолого-педагогічної допомоги із зазначенням динаміки розвитку дитини згідно з індивідуальною програмою розвитку.

Що робити батькам після отримання з ІРЦ висновку комплексної оцінки розвитку дитини?

Якщо після проходження комплексної оцінки розвитку дитини у висновку рекомендовано інклюзивне навчання у відповідному закладі освіти, згідно зі статтею 20 Закону України «Про освіту» після звернення особи з особливими освітніми потребами (далі - ООП) або одного із батьків (законний представник) до закладу ДОШКІЛЬНОЇ освіти, закладу ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ  або закладу ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ, інклюзивна група (клас) утворюється в обов’язковому порядку.

Особа з ООП або один із батьків (законний представник) дитини надає керівнику закладу освіти:

1)письмову заяву (у довільній формі) щодо відкриття інклюзивної групи (класу) у закладі освіти;

2)висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що видається інклюзивно-ресурсним центром.

Інклюзивна група (клас) в закладі освіти - група/клас, де поряд із іншими здобувачами освіти навчаються одна або більше осіб з ООП. Прийом осіб з ООП на навчання до закладів професійної (професійно-технічної) освіти, яким не протипоказане навчання за обраною професією, здійснюється з урахуванням прав та гарантій, визначених законодавством.