Українська | Русский | English
Головна Оголошення Новини Нормативно-правова база АКТУАЛЬНО Доступ до публічної інформації Звернення громадян

Інклюзивна освіта

ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ


Актуальна інформація Нормативна база
ВСЕ про інклюзивно-ресурсні центри Миколаївської області

 ВІДДІЛ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ТА РОБОТИ З ІНТЕРНАТНИМИ ЗАКЛАДАМИ УПРАВЛІННЯ ДОШКІЛЬНОЇ, ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ, КОРЕКЦІЙНОЇ ТА ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

 

Зуйченко Роман Володимирович – в.о. начальника відділу, головний спеціаліст  -  (0512)  37 92 99,
internaty-oda@ukr.net

Калашник Ольга Павлівна - головний спеціаліст відділу -      (0512) 37 92 99

Чайка Тетяна Миколаївна - головний спеціаліст відділу -                    (0512)  37 92 99     

 

У 2023/2024 навчальному році в області інклюзивним навчанням охоплено 1215 дітей з особливими освітніми потребами: 236 дітей у закладах дошкільної освіти та 979 дітей у закладах загальної середньої освіти. У закладах дошкільної та загальної середньої освіти створено 953 класи (групи) з інклюзивним навчанням: 238 груп у ЗДО та 715 класів у ЗЗСО.

Для забезпечення якісними освітніми послугами дітей в області функціонують 17 закладів освіти обласного підпорядкування з пансіонами із них: 10 - спеціальних шкіл (8 – для дітей  з порушеннями інтелектуального розвитку, 1 - для дітей  з порушеннями слуху, 1 - для дітей  з порушеннями мовлення) (1306 дітей); 4 – санаторних школи-інтернати (1395 дитини); 3 – спеціалізовані (1 спортивний та 2 мистецьких ліцеї) -  (463 дитини). В цих закладах  навчається 3169 дитини, з них:  53 дітей у дошкільних відділеннях, 236 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 604 дитини з інвалідністю.

На підтримку інклюзивного навчання та супроводу дітей з особливими освітніми потребами у 2024 році в області функціонують 27 інклюзивно-ресурсних центри (далі - ІРЦ), в яких працюють 150 педагогічних працівників. 24 ІРЦ мають архітектурну доступність, санітарно-гігієнічні кімнати пристосовано для маломобільних осіб та тих, хто пересувається на візках,  наявні спеціальні поручні, рівень доступності. 

   

"УКРАЇНА. ІНКЛЮЗІЯ." Система автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів". Для зручності батьків дітей з особливими освітніми потребами введено в дію сучасний мобільний застосунок АС «ІРЦ», який розміщено для загального доступу на PlayMarket і AppStore. (https://cutt.ly/xkqDUyE, https://cutt.ly/fkqDiyv)

“КОЛО ТУРБОТИ. Психологічна допомога дітям та батькам при гострій травмі. Профілактика ПТСР”

 Від провідної дитячої психотерапевтки, лікарки, травмотерапевтки, консультантки з питань сексуального та репродуктивного здоров’я ОБСЄ Оксани Степанюк. Курс ґрунтується та розроблявся на основі доказових знань з нейрофізіології, вікової психології, теорії прив’язаності, дитячої психології та психотерапії і травмопсихотерапії, зокрема травмафокусу, EMDR, травмофокусованої когнітивно-біхевіоральної психотерапії. Мета курсу: підвищити фахову спроможність спеціалістів надавати допомогу дітям у віці 0-6 років, що зазнали гострого стресу внаслідок війни, розширивши їхні знання щодо таких тем:

● Нейрофізіологічні особливості дітей у віці 0-6 років ● Психологічні та фізіологічні аспекти подолання стресу у дітей ● Теорія прив’язаності ● Діагностика психо-емоційного стану у дитячому віці ● Особливості надання первинної, вторинної та третинної психологічної допомоги дітям ● Посттравматичний стресовий розлад у дітей. Діагностичні критерії та способи корекції ● Організація індивідуальної та групової роботи з дітьми ● Організація робочого процесу спеціалістами, що працюють з дітьми ● Залучення батьків до допомоги дітям, та інші Курс складається з 6 блоків, кожен з яких є повноцінним та самодостатнім, проте разом вони надають учасникам можливість сформувати уявлення про цілісну структуру надання допомоги дитині.

Більше інформації про курс та реєстрація за посиланням:Коло Турботи (o2.ua)

Як і коли батьки можуть звернутися до інклюзивно-ресурсних центрів (далі - ІРЦ)  

  Батьки можуть отримати консультацію фахівців ІРЦ за власним бажанням, рекомендацією лікарів, порад педагогів, соціальних працівників, психологів чи вихователів.

Чи потрібне направлення до ІРЦ та до якого саме ІРЦ звертатися?

  Кожен з батьків дитини (у разі потреби), в тому числі і з особливими освітніми потребами ( далі - ООП) , віком від 2 до 18 років, може звернутися за консультацією або ж допомогою до фахівців ІРЦ за місцем проживання з метою отримання якісних освітніх послуг у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших навчальних закладах.

  ІРЦ надає послуги дітям з ООП, які проживають (навчаються) у відповідній об’єднаній територіальній громаді (районі), місті (районі міста) за умови надання письмової заяви батьків (одного з батьків) або законних представників дитини (додаток 1) та/або її особистої заяви щодо проведення комплексної оцінки, а також надання письмової згоди на обробку персональних даних дитини (додаток 2).

  Центр проводить комплексну оцінку не пізніше, ніж протягом місяця з моменту подання письмової заяви батьків (одного з батьків) або законних представників та/або її особистої заяви (для дітей віком від 16 до 18 років) щодо проведення комплексної оцінки розвитку дитини.

У разі відсутності ІРЦ у відповідній об’єднаній територіальній громаді (районі), місті (районі міста) за місцем проживання (навчання) дитини батьки (один з батьків) або законні представники мають право звернутися до найближчого ІРЦ.

У Миколаївській області створено 24 ІРЦ (додаток 3).

Електронна подача заявки до ІРЦ  

З метою підвищення ефективності діяльності ІРЦ у 2019 році запроваджено систему автоматизації роботи ІРЦ. За допомогою системи автоматизації ІРЦ батьки можуть:

- подати заяву до ІРЦ в електронному вигляді, не виходячи з дому;

- отримати запрошення на проходження комплексної оцінки розвитку дитини (адреса, дата, час);

- зберігати заяву та висновок в електронному вигляді.

Для того, щоб подати заявку до ІРЦ через автоматизовану систему, батькам необхідно:

1) перейти на сайт http://ircenter.gov.ua/, знайти необхідний заклад та натиснути кнопку «Зареєструватися». Якщо батьки зареєстровані то перейти до пункту 3;

2) заповнити необхідні поля, виділені жирним шрифтом: e-mail, прізвище, ім'я, по-батькові (за наявності), тип (батько, мати, представник), паспортні дані (серія, номер, дата видачі, ким виданий), населений пункт, вулиця, будинок, квартира. На вказану батьками електронну пошту прийде логін та пароль для входу на сайт;

3) на сторінці потрібного ІРЦ необхідно вказати надісланий батькам на електронну пошту логін, пароль та натиснути «Увійти»;

4) для створення заявки на прийом до ІРЦ натиснути «Додати», обирати ІРЦ, вказавши регіон та потрібний ІРЦ, натиснути «Далі». На наступному кроці «Подання заявки» заповнити поля: населений пункт, заклад освіти, в якому навчається дитина, та мета проведення комплексної оцінки. Далі необхідно заповнити дані про дитину, заповнивши поля: прізвище, ім'я, по-батькові, дата народження, свідоцтво про народження (серія, номер, дата видачі), за наявності - паспортні дані (серія, номер, дата видачі, ким виданий). Натиснути «Зберегти»;

5) перелік заявок можна переглянути на сторінці «Заявки»;

6) на сторінці «Календар» з’явиться інформація, щодо дати та часу зустрічі в ІРЦ.

Первинний прийом батьків та дітей, у тому числі з ООП у ІРЦ  

Первинний прийом батьків (одного з батьків) або законних представників дитини в ІРЦ проводить психолог, який визначає час та дату проведення комплексної оцінки та встановлює наявність таких документів:- документ, що посвідчує особу батьків (одного з батьків) або законних представників (паспорт громадянина України);

- свідоцтво про народження дитини;

-індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності);

- форма первинної облікової документації № 112/0 «Історія розвитку дитини», затверджена Міністерством охорони здоров'я України;

- довідка від дитячого лікаря-психіатра (у разі потреби).

Якщо дитина з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну, загальну середню або професійно-технічну освіту, до заяви можуть додаватися:

1.Психолого-педагогічна характеристика дитини із зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена відповідним педагогічним працівником та затверджена керівником відповідного навчального закладу.

2.Зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень, малюнки.

3. Документи щодо додаткових обстежень дитини.

При повторному зверненні дитини з особливими освітніми потребами до центру подаються:

1.Попередні рекомендації  щодо проведення комплексної оцінки.

2.Висновок відповідних фахівців щодо результатів надання психолого-педагогічної допомоги із зазначенням динаміки розвитку дитини згідно з індивідуальною програмою розвитку.

Що робити батькам після отримання з ІРЦ висновку комплексної оцінки розвитку дитини?

Якщо після проходження комплексної оцінки розвитку дитини у висновку рекомендовано інклюзивне навчання у відповідному закладі освіти, згідно зі статтею 20 Закону України «Про освіту» після звернення особи з особливими освітніми потребами (далі - ООП) або одного із батьків (законний представник) до закладу ДОШКІЛЬНОЇ освіти, закладу ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ  або закладу ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ, інклюзивна група (клас) утворюється в обов’язковому порядку.

Особа з ООП або один із батьків (законний представник) дитини надає керівнику закладу освіти:

1)письмову заяву (у довільній формі) щодо відкриття інклюзивної групи (класу) у закладі освіти;

2)висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що видається інклюзивно-ресурсним центром.

Інклюзивна група (клас) в закладі освіти - група/клас, де поряд із іншими здобувачами освіти навчаються одна або більше осіб з ООП. Прийом осіб з ООП на навчання до закладів професійної (професійно-технічної) освіти, яким не протипоказане навчання за обраною професією, здійснюється з урахуванням прав та гарантій, визначених законодавством.